Vásárlás külföldről, webáruházból. Veszélyek - tippek!


Mire figyeljünk fotóeszköz vásárlásakor?

Elsőre egyszerű kérdésnek tűnik: “onnan kell vásárolni ahol olcsóbb, úgyis kihozza a futár”.

 Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Elsősorban azért, mert ha nem hivatalos viszonteladótól veszed a fényképezőgépet, nem lesz rá hivatalos magyarországi garancia. De ha meghibásodik, vagy kalibráltatni szeretnéd, a Camera Kft.-ben fogsz dühöngeni, hogy "márpedig garanciális, csinálják meg azonnal". Egy meghibásodás esetén sokszor bottal ütheted az azóta már megszűnt, áfa csaló* kereskedő nyomát.

 *Ezekről bővebben itt:
vagy itt olvashatsz:

 Ezzel párhuzamos probléma, hogy bár van garancia, de az nem hivatalos, hanem a kereskedő által vállalt garancia. (Vagyis ő dönti el, hogyan és kivel javíttatja a fotóeszközödet). A hirdetésekben a “2/3/X év garancia”  alatt a kereskedő nem tesz különbséget a hivatalos gyártói, és a saját maga által vállalt jótállás között. És ami a lényeg, amit nagyon kevesen tudnak: Magyarországon egy hivatalos Canon, Sigma, Tamron, Pentax-Ricoh márkaszerviz van. Hogy ez mit jelent? Ez nem olyan, mint egy autószerelő-műhely, hogy minden alkatrészt, leírást és eszközt be lehet szerezni bárkinek, márkától függetlenül. Ha elromlik pl. egy objektíved, csak a szakszerviz rendelhet új alkatrészt a javításhoz, nekik van megfelelő eszközük a javításhoz és műszerük a javítás utáni kalibráláshoz.

Néhány konkrét példa olcsón vásárolt eszközök történetéről:

Neten rendelt "olcsó" szett :)

#1:
 Hazai, ismert webáruházban vásárolt Canon videokamera a vásárlástól számított 2. évben elromlott. Mivel a forgalmazó cég 2 év garanciával árulta ezt a termékét, a vásárló visszavitte hozzájuk a készüléket élve a garanciális javítás lehetőségével. Mivel a gyártói garancia 1 év, a 2. évben felmerülő javítási költségeket a forgalmazó vállalta. A hibás készülék eljutott szervizünkbe és a javítási árajánlatunk után a forgalmazó nem kérte a hiba kijavítását. Néhány hónappal később megint behozták hozzánk a rossz kamerát ugyanazzal a hibával, azonban a javítási díj majdnem 50%-al megnőtt, mert a kamerát máshol, hozzá nem értő "szervizben" próbálták javítani, melynek következtében még több alkatrész ment tönkre.

#2:
 “Peti” rendelt egy Canon szettet egy webáruházból és kifizette annak árát. Nem sokra rá érkezett a levél a NAV-tól, hogy fizesse be a vámot, az áfát és az adminisztrációs költséget, amitől több, mint 30%-al nőtt meg a rendelt készülék ára, mert az EU-n kívülről érkezett a csomag. Ráadásul több hónapos procedúra vette kezdetét...

#3:
 “Géza” megvett egy objektívet egy ismert webáruházból, és az egy éven belül meghibásodott. Mivel munkaeszköz, megkérdezte a webáruházat, hol javíttatják meg garanciálisan. Erre a válasz “nem tudjuk” volt. A kérdésre, hogy megtérítik-e a márkaszerviz által a javításról kiállított számlát a válasz "NEM" volt. "Géza" a saját érdekében önköltéségén kellett hogy javíttassa az optikáját a márkaszervizben, miközben “garanciális” volt, de a webáruház nem tett eleget garanciavállalási kötelezettségének.



Hogyan ismerhető fel, hogy nem hivatalos helyen vásároltunk?

  • nincs magyar nyelvű leírás  a készülékhez
  • nincs hozzá az itthoni szabványoknak megfelelő hálózati adapter (erről bővebben itt lehet olvasni: http://energiapedia.hu/szabvany-elektromos-csatlakozok-a-vilagban )
  • nem lehet magyar nyelvűre állítani a készülék menüjét
  • nincs lepecsételve, kitöltve a mellékelt gyártói garanciajegy
  • csak saját gyártású garancialevelet adnak a készülék mellé
  • külföldi garanciajegy van a termékhez

Egy kis segítség a vásárláshoz:

Az eredeti cikk a Camera Kft. támogatásával készült.
 

Megjegyzések